De vraag hoe banket rendabel te maken, was een belangrijk onderdeel van de Najaarsbijeenkomst die het Echte Bakkersgilde 9 september organiseerde in Het Oude Magazijn, samen met gildepartners Royal Steensma en Koopmans Meel.

Zo’n 150 bezoekers kwamen er op af. Er werden demo’s gegeven, reclameplannen gepresenteerd en bakkers deelden hun ervaringen. Tevens werd de look en feel van de Bakkerscadeaukaart onthuld, die onderdeel uitmaakt van het prijzenpakket van de Nationale Postcode Loterij.

Geert Caniels, directeur van Stichting Echte Bakkersgilde, gaf het startschot voor de dag. Consumenten zijn steeds meer bezig met wat er in hun voeding zit en hoe het gemaakt wordt. Dit biedt kansen voor bakkerijen. Dat zag ook Dennis Swaanen (van Jan Swaanen, De Echte Bakker). Maar waar begin je, hoe pak je het aan en levert het ook wat op? Swaanen deelde zijn ervaringen en vertelde dat een open dag niet alleen goed is voor het imago van de bakkerij, maar dat het ook geld oplevert. Bij het organiseren van een open dag komen veel praktische zaken kijken.

De wereld van gekleurde (imitatie) chocolade, die was te zien én te proeven bij de demonstratie van Royal Steensma. En er werd gesproken over het wederom omarmen van de ontbijtkoek.

 

Bij het maken van een goed product, zit vakmanschap ook in de kleine dingen. Het reclamethema van de EchteBakkers, ‘Bakkersgeheimen’, zoomt hierop in. Om de campagne in de winkels lokaal optimaal te kunnen presenteren, kregen de bakkers de gelegenheid om op de foto te gaan, om zo hun eigen lokale geheimen te onthullen.

Samen de beste keuze maken?

Wij zetten graag onze ervaring in!