Vind de juiste doelgroep


Je evenement kan nog zo goed in elkaar zitten en je kunt nog zulke goede sprekers hebben, maar als je niet de juiste mensen in de zaal hebt, heb je er niks aan. Het is daarom van groot belang om een scherpe doelgroep te bepalen, zodat je weet welke boodschap je moet zenden om de juiste mensen te activeren. Pas als de doelgroep helder is, kun je beginnen met de daadwerkelijke organisatie. Maar hoe doe je dat? Wij hebben een handig stappenplan voor je gemaakt.

Stap 1 - De basis
Waarom organiseer je het evenement en wat is het onderwerp? Kortom: het bestaansrecht van je bedrijfsevenement. Wie spreek je aan en wie wil je graag terugzien op jouw evenement. Dat is het begin. Vervolgens is het belangrijk om te bepalen voor welke soort doelgroep je wilt activeren. Gaat het om B2C of B2B of zelfs B2P? Iedere doelgroep vereist immers zijn eigen methodiek.

Stap 2 – Waarvoor komen je bezoekers?
Wat is het doel van het evenement? Voorbeelden zijn informeren, belonen, verkopen, teambuilding en naamsbekendheid.  Op basis daarvan ga je een lijst maken van relevante sprekers. De overige invulling (ontspanning, spel, sport en catering) bepaal je na de volgende stap, want deze variabelen zijn afhankelijk van de voorkeuren en verwachtingen van de doelgroep.

Stap 3 – Creëer een bezoekersprofiel
Wat voor mensen wil je aantrekken? Denk daarbij aan leeftijd, niveau, branche, functie en interesses. Houd vervolgens rekening met de verwachtingen die jouw doelgroep heeft. Dit kun je doen door te kijken naar andere gelijksoortige, succesvolle evenementen. Onthoud: hoe specifieker je doelgroep, hoe minder mensen je bereikt. Een brede doelgroep levert je daarentegen niet de juiste mensen op. Het is dus de kunst om een gulden middenweg te vinden.

Stap 4 – Waar vind ik de doelgroep?
Oké, je weet wie je wilt uitnodigen. Maar waar vind je deze mensen? Ga na wat er bij de doelgroep speelt en waar ze dit vandaan halen. En waar je doelgroep is, jij zorg ervoor dat jij daar zichtbaar bent. Dat is de plek om ze te bereiken en uit te nodigen.

Misschien klinken deze stappen als open deuren, maar we trappen ze toch in want in de praktijk wordt dit onderschat of compleet vergeten. Geloof ons: dit proces is bepalend voor het succes van je evenement en verdient dus ruime aandacht. Wil je meer weten over het organiseren van evenementen? Wij helpen je in raad en daad, dus neem gerust contact met ons op!

Neem contact op

Samen de beste keuze maken?

Wij zetten graag onze ervaring in.